Hiend Audio, DIY, Hi-Fi, Stereo, Electronics site, for lovers of high-fidelity music reproduction. High-End Vacuum Tubes. Silicon. Do-It-Yourself Audio Systems. Schematics: amplifiers, speakers, horns, CD, DAC. Circuits, Topologies, Acoustics, Cables, Speakers, Voltage Regulators, Equipment Upgrades, Modifications, Problems, Solutions, Tips, Tricks. ------ Dla pasjonatów Hiend Audio, najwyższej wierności odtwarzania muzyki na sprzęcie budowanym, modyfikowanym samemu. Wiedza: elektronika, układy lampowe i krzemowe, wzmacniacze, głośniki, kolumny, tuby, DAC, kable, DIY, porady, sztuczki, problemy, rozwiązania, tor audio.

«

»

Feb 10 2015

Print this Post

Akustyczne maty filcowe marki Plusfelt

mata-filc-miekka-1
Poniżej niezwykle ciekawy artykuł Pana Adama Zapotocznego, dotyczący analizy skuteczności akustycznych mat filcowych marki PLUSFELT.   Pan Zapotoczny jest znany jako autor stron
www.zap-audio.pl
www.zap-acoustics.pl
które są w całości poświęcone samodzielnemu budowaniu wysokiej klasy nagłośnienia Hi-Fi, Hi-End.  
Przedruk za zgodą Autora.  Artykuł źródłowy tutaj:
http://zap-acoustics.pl/akustyczne-maty-filcowe-marki-plusfelt
“…..

Krótki test skuteczności – Akustyczne Maty Filcowe marki PLUSFELT 

  1. Pomiary przed rozpoczęciem procesu tłumienia.
  • Do testu wybrany został 5 calowy głośnik z membraną celulozową.  Zaaplikowany w prostopadłościennej obudowie 10 litrów wykonanej z 18mm  płyty MDF, szerokość przedniej ścianki 18cm krawędzie zaokrąglone, strojenie zbliżone do FS głośnika. Pomiary zaczęliśmy od obudowy niewytłumionej.

gdn14scx tlumiace1
Czerwone:  SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis
Niebieskie: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik NearField
Czarne: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearFieldgdn14scx tlumiace3
CSD: Charakterystyka wodospadowa. Wygładzanie 1/12okt. Skala 10ms. Głośnik On-axis bez wytłumienia

  • Nie często zdarza się aby odpowiedź BR tak słabo opadała powyżej częstotliwości strojenia (pasmo powyżej 100Hz) i miała tak wysoko względem charakterystyki przetwarzania zaznaczone rezonanse (piki powyżej 600Hz).  Jest to jednak przykład bardzo częsty w przypadku prostych obudów prostopadłościennych bez licznych wzmocnień wewnątrz.
    W dodatku spójrzmy także na charakterystykę głośnika i  nienaturalne pasmo w zakresie 600-2000Hz. Czy budżetowy ale popularny głośnik jest aż tak niedopracowany?  Może być coś na rzeczy z samym głośnikiem, ale w takim stopniu budzi już obawy – takie rezonanse są słyszalne i raczej nie wpływają pozytywnie na odbiór brzmienia.
  • Więc „O co chodzi?” – przecież jest dużo konstrukcji bez wytłumienia lub z wytłumieniem szczątkowym i nie mają, prawdopodobnie :) ( a raczej mają ale nikt tego nie zmierzył ), takich problemów. Jest jedna odpowiedź: Każdy głośnik i każda jego aplikacja to inna historia i niestety do każdego projektu trzeba podejść indywidualnie. Potrzebna będzie wiedza, ewentualnie wparcie i sprawdzone materiały tłumiące. A reszta już w rękach konstruktora filtracji (zwrotnice głośnikowe).
  • Pomiar NearField wykony został w celu sprawdzenia w jakim stopniu przyczyną rezonansów 600-2000Hz mogą być odbicia od przedniej ścianki kolumny i jej krawędzi. Jak Widać to Fałszywy trop.
  • O efektach wytłumiania – więc zaczynamy tłumić. Na początek wytłumiłem z użyciem MATA FILCOWA AKUSTYCZNA PRASOWANA 22mm / 1m – ścianki górną, tylną i dolną. Zobaczcie efekty.

gdn14scx tlumiace2
Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
Niebieskie: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
Pomarańczowe: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia
Błękitne: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania

Efekt wytłumiania etap 1.

  • Rezonanse głośnika 600-2000Hz zniknęły – fale hulające wewnątrz obudowy wpływały negatywnie na częstotliwości.Co widzimy natomiast na odpowiedzi BR – pasmo powyżej częstotliwości rezonansowej pięknie nam się wytłumiło – BR nie będzie już buczał wyższym basem. Rezonanse powyżej 600Hz też nam zaczęły ładnie opadać ale nadal są niepokojące. Co warto wiedzieć – zastosowanie skutecznego materiału tłumiącego – ale na tyle miękkiego aby nie zmniejszał litrażu kolumny obniża też strojenie BR. Obniżenie strojenia układu BR pomoże nam np. kiedy pojawia się problem ze zmieszczeniem rurki w obudowie ze względu na jej długość. Strojenie opadło o 6Hz.
  • Kontynuujemy tłumienie. Dokładamy do wnętrza najbardziej popularny materiał tłumiący, masowo stosowany także w fabrycznych kolumnach wielu producentów – chyba ze względu na jego niską cenę – WATOLINĘ. Ilość użytej watoliny wypełnia niemalże całą komorę kolumny. Zobaczcie efekty.

gdn14scx tlumiace4
Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
Niebieskie: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
Pomarańczowe: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia
Błękitne: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania
Czarny: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField dołożona watolina

  • Ktoś widzi efekty? Ja nie widzę. O przepraszam są znaczne w paśmie 10-20 kHz – proszę uwierzyć mi na słowo. Materiał dobry ale do tłumienia tylko wysokich częstotliwości – bezużyteczny w konstrukcjach BR. No to wyjmujemy watolinę i na jej miejsce wkładamy MATA FILCOWA AKUSTYCZNA MIĘKKA 12mm / 1m.
  • Zakleiłem boczne ścianki i jako drugą warstwę – ściankę dolną, BR znajduje się w pobliżu górnej ścianki.Oto efekty:

gdn14scx tlumiace6
Czerwone:  SineSweep.Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-axis bez wytłumienia
Niebieskie: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 1 etap wytłumiania
Czarny: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. głośnik On-Axis 2 etap wytłumiania
Pomarańczowe: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField bez wytłumienia
Błękitne: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 1 etap wytłumiania
Czarny: SineSweep. Bez wygładzania. Bramka 24ms. BR NearField 2 etap wytłumiania

gdn14scx tlumiace5

CSD: Charakterystyka wodospadowa.Wygładzanie 1/12okt. Skala 10ms. Głośnik On-axis po wytłumieniu

gdn14scx tlumiace7
Odpowiedź Impulsowa. Głośnik On-axis

Zniekształcenia Harmoniczne.2,3,4,5 i 2-5 Harmoczne.  Wygładzanie 1/48okt. Głośnik On-axis
 gdn14scx tlumiace8

Efekt wytłumiania Etap 2:

  • Pomiar charakterystyki wodospadowej – efekty wytłumiania widać doskonale. Charakterystyka przetwarzania głośnika – zmiany są już minimalne. Prawdopodobnie osiągnęliśmy optimum głośnika o wartości 44PLN – jest bardzo dobrze. Odpowiedź rurki BR – pięknie nam się wytłumiło pasmo poza pozostałościami rezonansu 600-800Hz. Rezonans został mocno ściszony w stosunku do tego co było na początku i nie wpłynie już znacząco na brzmienie całej kolumny. Strojenie spadło o 4Hz. Materiałem tłumiącym więcej nie zdziałamy bez wpływu na prace BR – reszta w rękach konstruktora filtracji (zwrotnice). Dodatkowo – Pomiary Odpowiedzi Impulsowej Głośnika i Zniekształceń Harmonicznych
Adam Zapotoczny
www.zap-acoustics.pl

Permanent link to this article: http://hiend-audio.com/2015/02/10/akustyczne-maty-filcowe-marki-plusfelt/